I taket lyser stjärnorna

Igår var det biodags! Då var jag, Moa och Emmy och såg I taket lyser stjärnorna. Filmen är baserad på boken som skrivits av Johanna Thydell, den läste jag när jag gick i femman. Så jag kom inte ihåg så mycket av vad som hände. Men i korta drag så handlar filmen i alla fall om Jenna som har en cansersjuk mamma och om hennes kompis Ullis som är en strulig tjej med en alkoholiserad mamma. Filmen är ganska sorglig samtidigt som det även finns väldigt fina och lyckliga stunder i den. Men jag och Moa satt i alla fall och hulkade oss igenom slutet, det kändes som att det var så nära mitt eget liv på något sätt. En svensk film med vanliga människor och med en sjuk mamma.

Jag var väldigt nöjd med denna filmen. Trodde från början att den skulle vara ganska dålig, men det visade sig att jag hade fel. Kändes väldigt rätt att se på en svensk film också, jag är lite den typen som gillar svenska filmer som handlar om vardagliga saker.

I taket lyser stjärnorna bok
Boken

I taket lyser stjärnorna film
Filmen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (Publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?          
Trackback