Internationella kvinnodagen

Systerskapsfestivalen i Karlstad 2009

En mycket bra grej enligt mig. Det är ju verkligen den här sortens frågor jag brinner för, feminism och jämställdhet. Så jag är oerhört glad att dom har en sådan här festival i Karlstad. Har varit massa olika föreläsningar idag och kommer att bli massa fler imorgon och ikväll så är det systerskapsfestival på UNO. Jag och Malin kommer att vara där och ha kul och jag tycker att alla andra också ska gå dit. För det är verkligen viktigt att vi tjejer får visa att vi också kan, det som alla egentligen vet, men ofta inte låtsas om. Tjejer är precis lika bra som killar och det är bra att vi får en chans att visa det. På systerskapsfestivalen så lyfts tjejer fram och får visa att dom finns vilket ofta är svårt i dagens samhälle på grund av att männen fortfarande har den största makten idag. Jag säger inte att kvinnor ska vara mäktigare än männen, jag säger bara att vi måste vara jämställda. Det är fruktansvärt, otroligt, löjligt och kränkande att det oftast är männen som får chefsjobb, att kvinnor i många fall får sämre lön och att män och kvinnor har så olika förväntningar på sig. I våran "moderna" värld så borde det inte få gå till så. Så därför uppmanar jag alla att imorgon, internationella kvinnodagen, gå ut och demonstrera för kvinnors rätt i samhället. Ett demonstrationståg kommer att utgå från museiparken cirka 19.30 och fortsätta till stora torget. Jag kommer tyvärr inte att vara där eftersom att jag ska åka hem till sunne imorgon men jag kommer att fira internationella kvinnodagen i sunne och ge mitt stöd till alla kvinnor där ute!

Så: applåder och jubel till alla fantastiska kvinnor i världen. Ni kan, och det vet ni.





Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du någon källa som stärker de fakta i det här inlägget? Antagligen inte. Du har bara plockat upp lösa fragment från den vinkling som medier står för. Har du t.ex. tänkt på att 2/3 av de som sjukanmäler sig är kvinnor? Inte så konstigt om ni får lägre lön om man ser till det totala. Tänk på det nästa gång du kommer med såna här uttalanden och tror dig veta så mycket om jämställdhet. För det gör du inte.

2009-03-08 @ 15:30:28
Postat av: Anonym

Kan du inte stå för dina åsikter, eller? Det visar tydligt på hur opåläst du är. Därigenom ska man inte ge sig in på såna här ämnen.

2009-03-08 @ 16:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (Publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?          
Trackback